dinsdag 19 februari 2013

Silicone bakmat achtergrondjes

Met een silicone bakmat kun je snel leuke achtergrondjes maken. In de voorbeelden heb ik alleen primaire kleuren gebruikt en simpele gereedschappen. Wanneer ik wat meer tijd heb wil ik experimenteren met sjablonen en andere kleuren.
Onderstaande voorbeelden zijn in 2 - 5 minuten gemaakt.

1 laag
2 lagen
3 lagen


Zo heb ik dat gedaan:


Ik heb een silicone bakmat gebruikt, daarop op de gladde zijde met een inktrol acrylverf gelijkmatig verdeeld. Wanneer je dan even wacht ontstaat er een patroon op de mat. Voorzichtig met de hand papier erop strijken en dan het papier er weer af halen.


Wanneer je op de "ruwe"zijde hetzelfde doet onstaat er dit patroon:


Ook kun je met bijv. een spatel op de mat tekenen:


Het papier er weer voorzichtig met de hand op strijken en eraf trekken.


Ook kun je figuren met een stempel maken, stempel met of zonder inkt. Op het voorbeeld zat er nog een restje inkt/verf op de stempel.



14 opmerkingen:

Jolande zei

Ik heb nog nooit van een siliconen bakmat gehoord, maar ik vind dit erg lijken op wat men op een gelli plate doet.
Die zijn hier natuurlijk in de verste verte niet te koop, dus ik was van plan er eentje uit Londen mee te nemen, maar als het zo ook gaat...

Margriet zei

Gisteren zo'n bakmat gehaald bij de action...nu nog tijd vinden om te gaan spelen :-)
Ik zou eerst maar zo'n mat proberen J-tje...mocht je het nou echt geweldig leuk vinden kan je altijd nog zo'n gelliplate kopen! Volgens mij is dat echt zo'n trendding..iedereen wil er eentje en na een tijdje liggen ze allemaal ongebruikt in de kast!

trompke zei

Zo'n bakmat werkt wel anders dan een gelliplate. Was al eens eerder bezig geweest met een oude bakmat, die gaf weer andere resultaten. Dus ik denk niet dat zo'n mat de gelliplate kan vervangen.
Maar leuk spelen is het wel.
Ik heb dit met de bakmat zelf bedacht. Dat van die gelliplate is toeval. Heb vorige week pas van dat ding gehoord en er een paar filmpjes van gezien. Had 'm dus ook uit kunnen vinden ;-)
Ben ook al eens bezig geweest met een snijmat, maar dat werd niks. Zelfs hoekjes eruit gesneden, een soort van stempel ermee gemaakt. Maar zo'n snijmat is te hard en te glad.

Jolande zei

Een paar jaar geleden, bij een fotoclass werden er achtergronden gemaakt met gelatine.
Ik wil natuurlijk geen gelatine gebruiken, dus daarom leek me de gelli plate een leuk alternatief.
Jennibelli was een tijd terug ook met een craftmat in de weer, maar dat vond ik er niet zo goed uitzien.

De action heeft zulke matten dus begrijp ik, maar Blokker ofzo zal ze ook wel hebben?
Ik heb van een hoop dingen verstand, maar van bakken hahaha

Groetjes van J.

ps Julian heeft vandaag weer een of andere taartachtige koek gebakken, mmmm

Margriet zei

Ik kende dit soort matten ook niet...weet nog steeds niet wat je er in de keuken mee kan doen ;-)
Maar voor 2,50 is het leuk speelgoed! En ze zijn ook vast bij de blokker te koop!

trompke zei

Heb ook nog nooit gebakken met dat ding. Heb 'm als kliedermat gekocht. De eerste dan. De tweede vandaag gekocht omdat de eerste niet tegen scherpe voorwerpen kon en dat geeft geen leuke afdrukken.
Heb meteen Jennibellie opgezocht. Weer een leuke pagina om te bekijken. Heb haar facebookpagina ook maar even "geliked". Bedankt Jolande.

En ik krijg spontaan trek in taart... Was die van Julian lekker?

Minimax-ww zei

Wat een leuk idee en mooie resultaten.
groetjes Willy

Margriet zei

Jennibelli is leuk! :-)Ze maakt ook mooie gezichtjes! volg al een tijdje haar filmpjes op Youtube!

Jolande zei

Ik denk dat je ze in de keuken gebruikt i.p.v. bakpapier.

Ben vandaag achter eentje aangeweest, nu had ik wel verwacht dat ze hier iets duurder zouden zijn, maar in 3 winkels heb ik er geen een onder de 12 euro kunnen vinden...
Misschien dat ik morgen even tijd heb om naar de Action te rijden, en dan hopen dat ze er daar eentje goedkoper hebben.

trompke zei

Ja, dat hoop ik ook Jolande. Zou er niet teveel geld aan uitgeven. Succes!

Mincka zei

Leuk is dit! Lijkt een beetje op marmeren, dat doe ik met stijfsel. Morgen zo'n matje zien te vinden bij de action.....

dutchievera zei

Dit soort bakmatten zijn regelmatig te vinden bij de Lidl

Karin Robberse zei

Op Creatiefs.nl kan je een A4 Monoprint gelplaat kopen voor 27,50. Dat is de helft van de officiële Gelli Plate. Hij is goedkoper omdat hij dunner is maar werkt precies hetzelfde. Ik maak er graag reclame voor omdat ik zelf zo heel veel geld voor de "echte" heb betaald en het helemaal niet zo duur hoeft te zijn wil je hetzelfde effect bereiken... Groetjes Karin Robberse

trompke zei

Dankje Karin. Maar ik heb inmiddels zelf een houdbare gelatineplaat gemaakt. Kijk hier maar hoe ik dat heb gedaan:
http://trompkeart.blogspot.nl/2014/01/bak-met-houdbare-gelatine.html